Drum de mâna a doua pentru legătura Râmnicului cu A1. Cum este tratat orașul nostru în planurile naționale de infrastructură?!
Modernizarea DN 73C Curtea de Argeș–Tigveni: Între necesitate și soluții de compromis.
Guvernul României a lansat recent în SEAP licitația pentru modernizarea Drumului Național (DN) 73C pe sectorul Curtea de Argeș–Tigveni, un proiect esențial pentru legătura dintre Autostrada Pitești – Sibiu și Râmnicu Vâlcea, dar care ridică semne de întrebare privind utilitatea și viziunea strategică a investiției. Cu o valoare estimată între 330 și 389 de milioane de lei, acest proiect se dorește a fi o îmbunătățire a infrastructurii actuale, într-o zonă cu numeroase probleme cauzate de alunecările de teren și structura rutieră deficitară.
Date tehnice ale proiectului
Conform documentației oficiale, sectorul Curtea de Argeș–Tigveni, parte din Lotul 6 al Autostrăzii A1 Sibiu-Pitești, are o lungime de 10 kilometri. Modernizarea presupune refacerea structurii rutiere, consolidări punctuale și lărgirea drumului la o platformă de 10 metri, din care 7 metri vor reprezenta cele două benzi de circulație, iar restul vor fi benzi de încadrare și acostament consolidat.
Pe acest traseu sunt prevăzute patru poduri, iar viteza de proiectare a fost stabilită între 20 și 60 km/h din cauza terenului dificil. Contractul are o durată totală de 76 de luni, dintre care 4 luni pentru proiectare, 12 luni pentru execuția lucrărilor și 60 de luni pentru garanție.
Deși proiectul modernizării DN 73C are ca scop îmbunătățirea siguranței și fluenței traficului, viteza redusă și soluțiile tehnice adoptate îl mențin departe de standardele moderne ale unei rute expres sau autostrăzi.
Un drum între trecut și viitor
Sectorul Curtea de Argeș–Tigveni este doar o mică parte dintr-o rețea mai amplă, care ar trebui să lege Curtea de Argeș de Râmnicu Vâlcea. Din păcate, starea actuală a DN 73C este învechită, drumurile nefiind modernizate niciodată la standarde europene. Conform datelor CESTRIN, acest tronson se încadrează în clasa tehnică „REA” (drumuri cu relevanță economică redusă).
În timp ce modernizarea segmentului Curtea de Argeș–Tigveni face parte din Lotul 4 al Autostrăzii A1, avansul proiectului pentru Lotul 3 (Tigveni–Cornetu) este încă nesemnificativ. Lipsa unei soluții rapide pentru acest tronson lasă deschisă problema tranzitului între Pitești și Râmnicu Vâlcea, care va continua să se desfășoare în mare parte pe drumurile naționale DN 7 și DN 73C.
Probleme și controverse
Deși necesitatea modernizării DN 73C este evidentă, proiectul ridică unele probleme:
1. Infrastructura insuficientă: Modernizarea nu include separatoare de sens, iar viteza de proiectare redusă (20–60 km/h) limitează considerabil utilitatea drumului pentru un trafic comercial intens.
2. Problemele de teren: Istoricul alunecărilor de teren din zonă poate complica execuția și întreținerea lucrărilor, ceea ce ar putea genera costuri suplimentare și întârzieri.
3. Percepția publică: În ciuda investițiilor semnificative, proiectul este perceput ca o soluție de compromis, fără să rezolve problema majoră: lipsa unui drum rapid sau a unei autostrăzi între Pitești și Râmnicu Vâlcea.
Concluzii
Modernizarea DN 73C este un pas necesar, dar insuficient, pentru a răspunde nevoilor de transport din zonă. Locuitorii din Râmnicu Vâlcea, precum și transportatorii, continuă să fie dezavantajați de absența unei infrastructuri rapide și eficiente. DN 73C rămâne o soluție temporară, care nu rezolvă problema fundamentală a conectivității rapide între Râmnicu Vâlcea și Autostrada Pitești – Sibiu.
În timp ce autoritățile promit finalizarea unor lucrări pe anumite tronsoane ale Autostrăzii A1 până în 2026, lipsa unei perspective clare pentru toate loturile proiectului ridică întrebări cu privire la prioritățile și capacitatea guvernului de a livra infrastructură modernă în timp util. În acest context, DN 73C riscă să devină o altă investiție insuficientă, destinată să acopere doar temporar o nevoie care devine tot mai acută.