Drumul expres Tigveni – Râmnicu Vâlcea – Găneasa, prins în hârtii și promisiuni. CNAIR ezită, Neață insistă!

A36C9539-006C-42D8-9BD4-5BA1342EDCC4

În urma unei interpelări oficiale adresate de deputatul Eugen Neață, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a transmis, în sfârșit, un punct de vedere referitor la stadiul proiectului rutier Tigveni – Râmnicu Vâlcea – Găneasa, un drum de mare viteză esențial pentru conectarea municipiului Râmnicu Vâlcea la Autostrada A1.

Răspunsul CNAIR, semnat de directorul general Cristian Pistol, aruncă însă o lumină rece asupra situației reale: Studiul de Prefezabilitate a fost finalizat, dar nu este încă avizat, iar mai departe nu există finanțare pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate, etapă obligatorie pentru orice proiect major. Mai mult, nici măcar nu au fost începute demersurile pentru obținerea acestei finanțări. Practic, proiectul este blocat între dosare, comisii și lipsă de inițiativă.

Durata estimată pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate este de până la 24 de luni, iar costurile sunt evaluate la aproximativ 30 de milioane de lei. O sumă consistentă, dar deloc imposibil de asigurat într-un buget național alocat infrastructurii.

Deputatul Eugen Neață, unul dintre puținii oficiali vâlceni care a menținut constant presiunea publică asupra autorităților centrale, își face din nou vocea auzită. “Rămânem destul de departe, în timp, de obținerea unui acces rutier al municipiului Râmnicu Vâlcea la autostrada Sibiu-Pitești, ne spune răspunsul Companiei naționale de administrare a infrastructurii rutiere (CNAIR) răspunzând la cele șase întrebări pe care i le-am adresat în calitate de deputat vâlcean în Parlamentul României. Rămân la părerea că împreună, oameni și instituții vâlcene, trebuie să menținem viu acest subiect pe agenda decidenților naționali. Legătura județului Vâlcea cu lumea, prin mijloace de transport terestru și aerian, rapide și moderne, este componentă a succesului în viață al tuturor celor care trăiesc și muncesc în această regiune” – spune deputatul Eugen Neață.

Din răspunsul CNAIR reiese și că autoritățile iau în calcul lotizarea proiectului, dar doar după finalizarea Studiului de Fezabilitate – o etapizare care ar putea permite, teoretic, construirea mai rapidă a tronsonului dintre Râmnicu Vâlcea și Tigveni, ca primă fază. Dar deocamdată, această idee rămâne suspendată în teorie, fără o decizie fermă.

În paralel, se lucrează la reabilitarea unor porțiuni din DN 73C, care leagă Curtea de Argeș de Râmnicu Vâlcea. Chiar dacă aceste lucrări sunt binevenite, ele nu pot înlocui nevoia unui drum de mare viteză dedicat, care să susțină dezvoltarea economică și turistică a regiunii – inclusiv stațiunile Călimănești-Căciulata, Băile Olănești, Băile Govora, Ocnele Mari sau Horezu.

Concluzia? CNAIR răspunde, dar nu acționează cu urgența pe care o reclamă situația din teren. Fără presiunea constantă a parlamentarilor și implicarea activă autorităților vâlcene, acest proiect riscă să rămână doar o altă promisiune în sertar. Iar Vâlcea – un județ strategic și plin de potențial – continuă să aștepte pe marginea autostrăzii.