Guvernul amână radarele fixe: proiectul, care includea și DN 7, blocat în hârtii

Proiectul CNAIR de montare a 400 de radare fixe pe drumurile naționale, expres și pe autostrăzile din România s-a împotmolit înainte de a prinde viață. Deși planul trebuia să fie gata încă din vara acestui an, Guvernul nu a alocat banii necesari, iar licitația pentru camere nici măcar nu a fost lansată. Multe dintre ele urmau a fi montate pe DN 7 – Valea Oltului, Râmnicu Vâlcea și Dealul Negru.
Costurile proiectului se ridică la 79 de milioane de lei (fără TVA), iar implementarea ar putea dura chiar și un an și jumătate de la lansarea procedurilor. Cu alte cuvinte, primele radare fixe din România ar putea fi funcționale abia prin 2027.
România, fără niciun radar fix
În prezent, România nu are niciun radar fix. Poliția Rutieră se bazează pe 1.186 de radare mobile, dintre care 700 sunt tip pistol, pe trepied, iar restul sunt instalate pe autospeciale.
Între timp, sistemul automat e-SIGUR, funcțional din martie 2025, a reușit să identifice deja peste 15.500 de posibile depășiri de viteză, ceea ce a dus la 350.000 de amenzi și aproape 33.000 de permise suspendate.
DN7 Vâlcea – pericol permanent
Printre primele șosele vizate de proiect se afla și DN7, unul dintre cele mai aglomerate și mai periculoase drumuri din România, care străbate județul Vâlcea. Zilnic, mii de mașini, camioane și TIR-uri tranzitează această arteră vitală pentru legătura dintre Muntenia și Ardeal.
Fără radare fixe, șoferii continuă să apese pedala de accelerație pe porțiunile riscante, iar accidentele grave rămân aproape la ordinea zilei. Oamenii vorbesc, pe bună dreptate, despre un „drum al morții”, unde aproape săptămânal are loc câte o tragedie.
Ce promitea CNAIR
CNAIR anunțase că primele radare fixe urmau să fie montate pe autostrăzile București–Pitești, București–Constanța și București–Ploiești, dar și pe drumurile naționale cu risc ridicat de accidente: DN1, DN2, DN6 și, bineînțeles, DN7.
Acestea ar fi fost integrate în sistemul e-SIGUR, iar camerele ar fi trimis automat Poliției toate depășirile de viteză, fără intervenție umană. Totul urma să fie completat de o hartă interactivă, prin care șoferii puteau vedea în timp real blocaje, accidente sau alte incidente.
2027 – cel mai devreme
Deocamdată, planurile au rămas doar pe hârtie. Fără bani și fără licitație, DN7 din Vâlcea rămâne în continuare sub semnul accidentelor, iar șoferii pot să gonească fără frică de camere fixe cel puțin până în 2027.