Acțiuni demonstrative sau măsuri reale? Poliția Vâlcea, „în forță” lângă școli, cu rezultate modeste

9F75AB56-BE4D-482C-8668-3F0DF0B9897E

Inspectoratul de Poliție Județean Vâlcea a anunțat azi desfășurarea unei noi acțiuni pentru creșterea siguranței școlare în municipiul Râmnicu Vâlcea. De data aceasta, forțele de ordine au mers în zona Colegiilor Naționale „Alexandru Lahovari” și „Mircea cel Bătrân”. Echipaje mixte, inclusiv cu câini, jandarmi și polițiști din mai multe structuri, au patrulat timp de trei ore în jurul instituțiilor de învățământ.

Deși mobilizarea a fost una destul de mare – 23 de efective și câini de serviciu – concluziile din raportul oficial par mai degrabă modeste: 31 de persoane legitimate, 11 elevi găsiți chiulangii și trei sancțiuni rutiere. În rest, doar activități preventive și „instruirea” unor unități comerciale care, în realitate, continuă să vândă produse interzise (țigări, energizante etc) minorilor atunci când oamenii legii nu sunt prin preajmă.

Așadar, dacă problema ar fi fost doar 11 elevi absenți, atunci Râmnicu Vâlcea ar fi un model național de disciplină școlară. Totuși, realitatea din teren este mult mai complexă decât cifrele din raport.

Cu toții știm că, în realitate, consumul de substanțe interzise nu este o excepție în licee, ci o problemă reală, discutată, dar rar documentată oficial. De asemenea, nu o dată am observat în marketuri că vânzarea de țigări, alcool sau energizante minorilor se practică cu o lejeritate deranjantă.

Cu toate acestea, comunicatele rămân optimiste, presărate cu sintagme precum „creșterea siguranței”, „activități preventive” și „efective mărite”. În practică însă, astfel de acțiuni par mai degrabă exerciții de imagine, nu intervenții punctuale care atacă problemele reale – cele care nu se văd într-o patrulare de trei ore, dar pe care elevii le trăiesc zilnic.

Poliția Vâlcea își propune să continue aceste activități. Întrebarea este: vor continua doar operațiunile vizibile și ușor de raportat sau se va interveni și asupra fenomenelor sensibile, cele care fac cu adevărat diferența în siguranța elevilor?

Pentru că, până una-alta, realitatea nu se schimbă prin prezențe ocazionale în preajma școlilor, ci prin acțiuni consecvente, discrete, profesioniste – acolo unde „nu se vede”, dar unde se întâmplă cu adevărat lucrurile.